Wednesday 12 June 2013

SSID bab 20


Novel : Sebenarnya, Saya isteri dia!  20


BAB 20
DATUK FAKHRUL membelek fail di tangannya itu. Seorang lelaki yang berpakaian kemeja biru gelap dan tie berwarna biru lembut itu sedang menanti dengan penuh sabar. Namun terdetik juga kebimbangan di hatinya jika proposal yang dibuatnya itu ditolak mentah-mentah. Seingatnya sudah dua kali proposal miliknya itu ditolak disebabkan apa yang dikehendaki oleh Datuk Fakhrul tidak relevan dengan apa yang diberinya. Dia tahu yang Datuk Fakhrul agak cerewet dan serta amat berhati-hati di dalam hal-hal yang berkaitan dengan kerja.
“Okay. Kali ni papa approved.” Akhirnya Datuk Fakhrul memberi kata putus. Raimy sudah tersenyum lebar. Akhirnya. Yes! Akhirnya proposal itu diterima!
“Thanks papa. Raimy janji akan buat yang lebih baik dari dulu.” Janji Raimy dengan nada ceria. Fail biru itu kembali bertukar tangan.
“Lepas ni kena fokus, papa tak nak Raimy buat kerja sambil lewa.” Pesan Datuk Fakhrul seraya memandang wajah anak tirinya itu.
“Raimy janji pa yang Raimy akan buat sungguh-sungguh lepas ni.” Janji Raimy dengan senyuman yang tak lekang di bibir. Dia berdiri seraya menolak kerusi berwarna biru gelap itu ke meja.
“Yelah.
“Thanks again pa. Raimy keluar dulu.” Raimy meminta diri dan melangkah ke pintu.
Datuk Fakhrul hanya menghantar susuk tubuh Raimy dengan matanya. Dia kembali bersandar ke kerusi empuknya. Tangan diletakkan ke dahi. Serentak dengan itu kenangan bersama arwah sulung anaknya itu menjelma di kotak fikiran. Dia mengeluh perlahan. Jika Farish masih hidup tentu anaknya itu sebaya dengan Raimy.
Mengingatkan itu hatinya dipagut rasa pilu. Terasa berkoyan-koyan rasa bersalah kepada arwah anaknya itu. Kalaulah dia tidak pergi bercuti dengan isteri mudanya, pasti dia dapat melihat jenazah anaknya buat kali terakhir. Ini tidak, setelah hampir dua minggu arwah Farish selamat dikebumikan barulah dia mendapat berita. Itupun apabila terbaca dari suratkhabar apabila sekembalinya dari bercuti.
‘Maafkan papa Farish. Papa bersalah.’ Gumamnya sendirian. Tangannya menarik laci meja. Satu bingkai gambar yang terdapat gambar mereka sekeluarga itu ditenung sayu. Gambar raya lima tahun lepas sebelum dia mengambil keputusan untuk berkahwin dengan isteri barunya kini.
Jarinya menyentuh wajah-wajah kesayangannya itu. Farish yang segak berbaju Melayu warna hijau pekat itu sedang tersenyum manis. Diikuti dengan wajah isterinya yang sudah lama tidak dijenguknya setelah dia berkahwin lain. Hanya duit nafkah saja yang dimasukkan ke dalam akaun bank. Dan akhir sekali wajah anak bongsunya Firash yang duduk bersebelahan dengannya.
‘Firash.” Dia menyebut nama anak bongsunya perlahan. Dia cuba untuk mengingati umur anaknya itu. Sudah hampir menjangkau dua puluh satu tahun. Serta merta otaknya mengingati sesuatu. Bukan anak bongsunya itu sudah di tahun akhir? Dan kalau tidak silap tanggapannya, anaknya itu akan memulakan latihan praktikalnya tidak lama lagi.
Frame gambar diletakkan kembali ke dalam laci. Seketika kemudian nombor seseorang di dail melalui telefon pejabat.
“Hello. Tolong panggilkan Firash ke sini.” Arahnya kepada seseorang di talian.
“Baik tuan.” Pihak di sana itu bersetuju tanpa terus bertanya. Bibir Datuk Fakhrul sedikit mengukir senyum. Dia akan pastikan anaknya itu akan memulakan praktikal di syarikatnya. Dan dengan peluang itu, dia akan cuba untuk merapatkan kembali hubungan mereka yang kian menjauh.
FIRASH DAN MIE berjalan menuju ke taman di kampusnya itu. Masing-masing baru saja mendapat tahu keputusan untuk penempatan praktikal mereka pada semester depan.
“Kau dapat kat mane?” Soal Mie pada Firash. Firash yang dari tadi merenung kertas di tanganya itu. Dia sesekali mengeluh. Punggung dilabuhkan di kerusi baru di taman itu.
“Aku dapat kat Kertehlah.” Balas Firash perlahan. Kertas yang berada di tangannya tadi dihulurkan ke arah Mie yang duduk di hadapan dengannya. Mie menyambut huluran kertas lalu membaca apa yang tertera di situ.
“Dahlah jauh dari sini. Lepas tu kat syarikat konsultant pulak.” Mie bersuara lalu sekilas memandang ke arah Firash yang sedang termenung panjang. Agaknya sedang memikirkan tentang hal penempatan praktikal ni kut, fikirnya. Lagi pula mereka masing-masing mintak kat syarikat kontraktor. Dan dia tidak menyangka yang temannya itu mendapat keputusan yang agak berbeza walaupun mereka bertiga memohon di tempat yang sama.
“Memang jauhlah dari kau. Aku ingat dapat sama tempat tadi. Kau dapat kat Shah Alam kan? Fiqri dapat kat mana pulak?” Soal Firash. Pandangannya dialihkan ke arah Mie. Mie mengangguk lalu menghulurkan kertas penempatan praktikal itu pada Firash.
“Fiqri aku tak tahu. Tadi cepat aje dia keluar dari dewan. Nak jumpa Zara lah tu.” Balas Mie. Teringat akan rakan baiknya yang seorang lagi tu. Tak sempat nak cakap apa-apa tadi terus saja keluar dari dewan. Raut wajah Firash yang seakan kecewa kena pergi praktikal itu kat Kerteh direnung lama.
“Hmm…Susahlah kita nak jumpa nanti. Dahlah aku tak ada siapa-siapa yang aku kenal kat sana. Mesti boring giler.” Rungut Firash lagi.
“Relaks lah. Nanti mesti kau dapat kawan baru punya.” Balas Mie cuba memujuk. Firash hanya mengangguk dan menyimpan kembali kertas itu di dalam failnya.
“Encik ni Firash Arshad ke?” Tiba-tiba mereka berdua dikejutkan dengan satu suara garau. Mie dan Chad sama-sama berpaling ke arah dua lelaki berbadan tegap yang memakai pakaian serba gelap itu.
“Erm, ye saya. Ada apa?” Soal Chad dengan dahi sedikit berkerut. Manakala Mie sudah merasakan sesuatu yang tidak kena. Macam geng kongsi gelap je ni, fikir Mie di dalam hati apabila merenung ke arah lelaki berdua di hadapannya itu.
“Sila ikut kami.” Arah salah seorang daripada lelaki tersebut. Sekali lagi dahi Chad berkerut. Aku ada buat salah ke?
“Kejap-kejap. Nak ikut pergi mana ni?” Soal Chad lagi. Agak bingung dengan apa yang disampaikan oleh lelaki itu. Manakala Mie hanya memandang dengan riak risau.
“Arahan Datuk Fakhrul.” Bersahaja lelaki itu menjawab. Mendengarkan nama itu Chad sudah mengeluh lemah. Kenapa nak jumpa aku pulak? Rasanya dia dah lama tak dengar khabar akan lelaki itu.
“Aku tak nak pergi.” Balas Chad setelah lama berdiam. Mie pulak agak terkejut dengan jawapan yang keluar dari mulut Chad itu. Dia mengerling sekilas ke arah dua lelaki yang berbadan tegap itu. Kalau melawan rasanya ada yang kena heret ni, bisiknya dalam hati. Rasa macam seriau pulak kalau pandang lama-lama.
“Sila ikut kami Encik Firash Arshad. Kalau tak, kami berdua tidak teragak-agak untuk berkasar.” Chad merengus kasar dan memandang sekilas ke arah Mie. Mie hanya diam sahaja sebelum mengangguk. Tanda isyarat supaya Chad mengikuti saja akan arahan dari lelaki-lelaki itu.
“Aku pergi dulu lah Mie.” Putus Chad setelah beberapa saat berfikir. Mungkin ada baiknya dia ikut saja arahan itu. Tambahan pula dia bimbang jika lelaki-lelaki di hadapannya itu akan buat onar di situ.
Mie hanya mengangguk tanpa suara. Gerun saja dia melihat dua lelaki di hadapannya itu. Sudahlah bertubuh tegap, muka pulak bengis semacam aje tu. Kalau cari pasal, memang ada lah yang masuk wad ni, getus hatinya lagi.
Dengan langkah yang sedikit lemah, Chad mengekori langkah kedua-dua lelaki itu ke tempat parking yang tidak jauh dari situ.
“APA HAL Datuk nak jumpa saya?” Soal Firash sebaik saja menjengah masuk k dalam bilik yang agak mewah itu. Matanya terpaku dengan keadaan bilik yang direka cantik dengan rekaan moden dan terkini. Memang padan sangatlah dengan jawatan Datuk yang disandangnya setahun lepas Dengar khabar akhir-akhir ni dapat mendapat mengambil alih syarikat terbesar di Asia Tenggara yang bertapak di Australia itu.
“Duduk dulu Firash. Papa ada hal nak cakap dengan kamu ni.” Pinta Datuk Fakhrul sedikit berlembut. Dia kalau boleh tidak mahu terlalu bertegas dengan anaknya itu. Tahu sangat yang perangai anaknya ini agak keras kepala. Tengok sajalah panggilan anaknya itu kepadanya. Langsung tidak menggambarkan yang mereka berdua mempunyai pertalian darah.
“Hmm.” Firash hanya mengguman lalu melabuhkan punggung di atas sofa yang ada di satu ruang pejabat itu. Datuk Fakhrul berjalan merapat anaknya itu dan duduk di sofa bertentangan.
“Firash dah tahun akhir kan?” Soal Datuk Fakhrul. Firash mengerling sekilas. Kenapa sibuk-sibuk pulak nak tanya pasal ni semua? Rasanya selama ini tak pernah tanya pun.
“Hmm, dah tahun akhir. Next sem dah praktikal.” Balas Firash bersahaja.
“Baguslah tu. Papa kalau boleh nak Firash praktikal kat syarikat ni aje. Nanti senang sikit lepas belajar nak kerja kat sini.”
Mendengarkan kata-kata Datuk Fakhrul itu membuatkan Firash laju saja berdiri. Dia merenung tajam ke arah papanya itu.
“Saya tak setuju Datuk. Lagipun saya dah ada tempat praktikal saya sendiri.” Balas Firash laju. Masakan dia mahu untuk menjalani praktikal di syarikat papanya itu. Langsung tidak terlintas di hatinya akan berada di bawah telunjuk lelaki itu. Dia lebih sanggup untuk praktikal di Kerteh walaupun jaraknya agak jauh dari rumahnya itu.
“Apa salahnya praktikal kat sini? Semua ada, Firash nak apa pun papa boleh tunaikan.” Datuk Fakhrul cuba memujuk namun Firash sudah mencebik. Dia bukannya jenis yang gilakan material dan sanggup membodek lelaki itu untuk menunaikan semua hasrat hatinya.
“Terima kasih sajalah Datuk. Rasanya dah cukup apa yang Datuk berikan pada saya selama ini. Saya juga mahukan kebebasan sendiri. Assalamualaikum.” Senafas Firash menuturkan sebelum melangkah keluar dari bilik mewah itu. Apa lagi yang lelaki itu mahukan dari dirinya? Sudah cukup rasanya lelaki itu menyediakan segala-galanya. Cuma dia amat marah dengan tindakan lelaki itu yang mengabaikan tanggungjawab untuk menjenguk mamanya itu. Itu yang membuatkan hatinya berubah menjadi dingin. Hidupnya sekarang hanya ditumpukan pada pelajaran serta mamanya saja. Dan akhir-akhir ini nama Syaf pula sedikit sebanyak cuba menyelinap masuk ke dalam hatinya.
“Firash.” Datuk Fakhrul cuba memanggil. Di kala itulah pintu bilik pejabat itu terbuka dari luar. Firash mengerutkan dahi apabila terpandangkan seseorang yang hampir-hampir dikenalinya. Ni bukannya Raimy ke? Lelaki yang dikenali pada majlis hari jadi Raina beberapa bulan lepas. Lelaki yang dikatakan abang kandung kepada Raina. Dan juga lelaki yang nampak rapat dengan Syaf pada malam itu.
“Firash, kenalkan ni Raimy. Anak tiri papa.” Datuk Fakhrul cuba memperkenalkan. Raimy. Dan kala itu masing-masing mempamerkan riak terkejut. Raimy menghulurkan salam namun tidak bersambut.
“Saya balik dulu Datuk.” Pamit Firash lalu menapak keluar dari bilik itu. Dia menggeleng-geleng kepalanya. Seakan tidak percaya dengan apa yang baru saja diketahuinya itu. Maknanya dia dengan Raimy sekarang adik-beradik tirilah? Dan Raina pulak jadi adik tiri dia?

No comments:

Post a Comment